Browsing by Author "Baumfeld, Tiago Soares"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Analysis of liver fragment subjected to autologous transplant at rat’s retroperitoneum.(2015) Diniz, Mirla Fiuza; Siqueira, Sávio Lana; Baumfeld, Tiago Soares; Pereira, Luis Felipe Cintra; Moreira, Filipe Garcia; Ribeiro, Gustavo Meirelles; Souza, Iure Kalinine Ferraz deBackground: To investigate the regeneration process of autologous implants of liver on the retroperitoneum. Methods: Thirty male Fisher rats were used divided in to group 1 (G1): studied 60 d after surgery; group 2 (G2): studied 90 d after surgery; group 3 (G3): studied 180 d after surgery; and group C (GC): animals without surgery. Hepatic fragment was processed for histologic and biochemical analysis. Results: There was inflammatory infiltrate, diffuse hydropic degeneration, necrosis, and moderate fibrosis that reduced in direct relation to the postsurgical time. The concentration of albuminwas differentbetweenGCandG1 and betweenG1 andG3 (P¼0.0007).The Catalase (CAT) was related to the time of surgery with GC being different when compared with G1, G2, and G3 (P < 0.0001). The oxidative stress measured through the thiobarbituric acid reactive substances lipid peroxidation was different between the GC and the G2 groups (P ¼ 0.0381). Conclusions: The analysis made showed hepatic regeneration in the fragment subjected to autologous transplant at the retroperitoneumItem Autonomia do cuidado : interlocução afetivo-sexual com adolescentes no PET-Saúde.(2012) Baumfeld, Tiago Soares; Sá, Raphael Botelho; Santos, Daniela Fernanda de; Monteiro, Otávio Montovanelli; Ferreira, Mariana Benzaquen; Silva, Edith Márcia Valadares; Raymundo, Mário Augusto; Queiroz, Anderson Melo; Bonolo, Palmira de FátimaRealizou-se, dentro do Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde), uma pesquisa- -ação em conjunto com o Centro de Saúde e a Escola Municipal de Glaura, um dos distritos de Ouro Preto/MG, reunindo 123 alunos, entre 11 e 19 anos de idade, que participaram de encontros semanais de abril de 2009 a março de 2010. O projeto visava à integração entre ensino e serviço de saúde, ao desenvolvimento da autonomia do cuidado, à construção de vínculos e ao intercâmbio de conhecimento com os adolescentes. Pautou-se na horizontalidade das relações entre os monitores, o preceptor, a tutora e os adolescentes, sob a óptica da visão freiriana de educação popular. Foram realizadas dinâmicas, encenações cômicas e quizzes, tendo a sexualidade como tema principal. Posteriormente, estimulou-se a confecção de ferramentas multiplicadoras pelos adolescentes, como vídeos e peças de teatro, tornando-os protagonistas do processo de ensino-aprendizagem. Este artigo serve como parâmetro para avaliação qualitativa da eficácia do PET-Saúde, além de discutir a relevância do programa para a formação médica, especialmente no que tange as habilidades dos profissionais de saúde para fornecer orientação afetivo-sexual aos adolescentes.