DEEMA - Departamento de Educação Matemática
Permanent URI for this community
Browse
Browsing DEEMA - Departamento de Educação Matemática by Subject "Abordagem local"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Applying Ethnomodelling to explore glocal mathematical knowledge systems.(2021) Orey, Daniel Clark; Rosa, MiltonBackground: Ethnomodelling methods examine how members of distinct cultural groups have come to develop local mathematical knowledge. However, what may indeed be less evident is how mathematical thinking can be part of the way in which researchers and educators attempt to make sense of the underlying cultural frameworks within which mathematical ideas, procedures, and practices are embedded. Objectives: The main objective of this theoretical article is to present arguments that link mathematics and culture in order to develop an effective understanding of the development of dialogical mathematical knowledge. Design: The theoretical and methodological concepts of this qualitative study are supported by the assumptions of ethnomodelling that adds an important cultural perspective to the modelling process through the development of an extensive literature review on this topic. Results: We present arguments to show that the linking of mathematics and culture is appropriate and necessary for an effective understanding of the development of dialogical mathematical knowledge, which aims at providing a holistic understanding of human knowledge. This means that cognition is a process that is not only embodied and situated, as well as distributed because the members of distinct cultural groups create, process, accumulate, and diffuse mathematical information conjointly. Conclusions: We discuss the role of ethnomodelling in order to develop an understanding the connection between ethnomathematics and modelling. In this context, we present concepts related to the use of both local (emic), global (etic) approaches by applying the glocal (dialogical) approach found in ethnomodelling research.Item Etnomodelagem como um movimento de globalização nos contextos da etnomatemática e da modelagem.(2020) Rosa, Milton; Orey, Daniel ClarkA sociedade A conscientização sobre o desenvolvimento dos conhecimentos local (êmico) e global (ético) é um objetivo importante para a condução de investigações em Etnomodelagem. O conhecimento local é relevante para uma compreensão intuitiva e empática das ideias, procedimentos e práticas matemáticas desenvolvidas no decorrer da história. Enquanto o conhecimento global é importante para as comparações transculturais que exigem categorias analíticas padronizadas que possibilitam a comunicação entre sistemas de conhecimento matemático distintos. A glocalização utiliza os conhecimentos matemáticos local e global por meio do diálogo simétrico e da interação, pois busca a tradução entre esses sistemas. O objetivo desse artigo teórico é discutirmos as abordagens matemáticas local, global e glocal que são necessárias para o desenvolvimento de pesquisas em Etnomodelagem.